JAK SIĘ UCZYĆ ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?

Udostępnij na  

Tu jesteś: Wprowadzenie | Porady | JAK SIĘ UCZYĆ ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?

JAK SIĘ UCZYĆ ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?

Czas przed rozpoczęciem roku szkolnego to idealny moment aby przygotować siebie i dziecko do powrotu w szkolne mury. Od razu zdradzimy, że nie będzie to artykuł jakie gadżety należy dziecku zakupić aby moment powrotu do szkoły był bardziej spektakularny wizualnie.

Od czego zależy sukces dziecka w szkole?

Zdefiniowanie czego dziecko oczekuje od siebie i czego od niego oczekują rodzice to podstawowa kwestia. Sądzimy, że kluczowe elementy w szkole to:

  • nabywanie doświadczeń społecznych przez tworzenie relacji i umiejętność komunikowania się i kooperowania z różnorodnymi ludźmi – o innych cechach niż my sami,
  • nabywanie realnych umiejętności do zastosowania w praktyce – już w czasie bycia dzieckiem,
  • nabywanie sposobu myślenia i kompetencji który będzie używany w dorosłym życiu,
  • analityczne myślenie, szukanie informacji, filtrowanie informacji i wykorzystanie jej w praktyce.

Uważamy, że kompetencje na które poświęca się w szkole wiele czasu a są w niewielkiej skali użyte w dorosłym życiu to:

  • przyswajanie pamięciowe dużych ilości danych bez korelacji przyczynowej,
  • ocenianie ucznia przez pryzmat pzryswojenia nieużytecznych danych.

 

Jeśli zgodzimy się co do tego, że sukcesem w szkole jest to skuteczne przygotowanie młodego człowieka do dorosłego życia a nie oceny, które jako wymiar liczbowy promują przyswajanie pamięciowe a nie działanie analityczne – to zgodzimy się również z tezą iż warto wspierać u dziecka:

  • szybkość kojarzenia faktów,
  • umiejętność skutecznego zapamiętywania wybranych informacji,
  • kreatywność rozumianą jako tworzenie korelacji między pozornie nie związanymi obiektami i pojęciami.

JAK USPRAWNIĆ PROCES NAUKI?

Jeśli zależy nam na wsparciu dziecka na rozwoju jego możliwości inetelektualnych to możemy posłuchać co na ten temat mówią neuropsychologowie – a sugerują oni żeby jeszcze przed momentem rozpoczęcia roku szkolnego zadbać o kilka – pozornie nietypowych kwestii, jak:

  1. uregulowanie rytmu dobowego, tak aby zapenić 7-8 latkowi minimum 9-10 godzin snu. Często pory pójścia spać w czasie wakacji ulegają rozregulowaniu. Regularność w chodzeniu spać to podstawa prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu. Tylko sen który ma odpowiednio dużo głębokiej fazy snu i co najmniej 4 fazy rem jest w stanie zapewnić odpowiedni poziom jakości zapamiętywania.**
  2. zadbanie o higienę snu dziecka w wymiarze psychicznym, to jest usunięcie wszelkich dystraktorów i rozpraszaczy które nie tylko utrudniają zasypianie ale też spłycają sen. Co to oznacza w praktyce? Na przykład - przed momentem pójścia spać: unikamy mediów cyfrowych, ze szczególnym naciskiem na unikanie dynamicznych gier komputerowych i emocjonujących filmów co najmniej na godzinę przed pójściem spać,
  3. zadbanie o higienę somatyczną dziecka – czyli zadbanie o wszystkie apekty fizyczne odpowiadające za dobry sen jak:
  • odpowiednia temperatura w pokoju dziecka – nie przegrzewajmy pokoju i przewietrzmy go,
  • cisza w sypialni - dźwięki tła jak radio czy telewizor, choć pozornie pomagają zasnąć zmuszają mózg do ciągłej pracy - skaracając fazę głębokiego snu i zmniejszając ilość faz REM.
  • odpowiednia pozycja snu – w dużym skrócie: na plecach i na boku nasze ciało wypoczywa skutecznie, leżąc na brzuchu, cierpią nasze stawy, organy wewnętrze i jest to gwarancja porannego bólu szyi.
  • odpowiednia poduszka do snu. Choć wydawać się to może zaskakujące – to między innymi od poduszki zależy czy sen będzie regenerujący i doprowadzi do odpowiedniego dotlenienia mózgu młodego człowieka. Zbyt wysoka poduszka – która w młodzieżowej sypialni jest właściwie standardem prowadzi do nieprawidłowego przepływu krwi do mózgu oraz generuje stałe napięcie mięśni szyi i ramion – czego efektem jest poranny dyskomfort po przebudzeniu.

**Źródło: Wady postawy u dzieci i młodzieży. Przyczyny powstawania i zapobieganie w domu i szkole. Wisława Ostręga; Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014

Powyższe uwagi mówią o tym jak wesprzeć przyswajania wiedzy i zapamiętywania - ale warto także zwrócić uwagę na zewnętrzne czynniki które silnie wpływają na komfort życia dziecka w okresie szkolnym jak:

- zdrowe uzębienie - poważne ubytki w zębach są czynnikami które podnoszą częstotliwość zapadania na wszelkie infekcje - od przeziębień po choroby wirusowe,

- prawidłowo dobrane meble w pokoju dziecka - nie za wysokie i nie za niskie,

- odpowiednio dobrane obuwie - odpowiedni rozmiar, wymiana gdy są zużyte - ścięte.

- odpowiedni plecak - nie za ciężki, z usztywnianymi plecami.

 

Przeczytaj także artykuł o tym jak zapobiegać wadom postawy u dzieci - link tutaj.

 


Opublikowano: 23. 8. 2022